reklama

Exkluzívny rozhovor s J. A. Komenským o našej školskej reforme

Včera som kamsi telefonoval, keď došlo k chybe v spojení. Na druhom konci sa ozval starý chrapľavý mužský hlas: „Tady nebe, Komenský u telefonu. Čím mohu sloužit? V prvej chvíli som sa vydesil a začal koktať niečo o omyle. No zrazu som si uvedomil, aká jedinečná možnosť sa mi naskytla a požiadal som tohto veľkého európskeho pedagóga a mysliteľa 17. storočia o krátke interview na tému našej školskej reformy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)
Obrázok blogu

VB: Pán Komenský, predpokladám, že už v nebi máte k dispozícii náš nový školský zákon. Stihli ste si ho už preštudovať? Čo naň hovoríte?

JAK: Nikdo si nemysli, že se papír vyrábí proto, aby jej směl kdokoliv počernit jakýmikoliv tlachy.

VB: Aha, takže zákon ste už čítali. Ste zástancom rýchlych, radikálnych zmien v školstve?

JAK: Vždy postupně, nikdy skokem!

VB: Podľa názoru mnohých ľudí nebola reforma dostatočne pripravená, preto žiadali jej odklad. Myslíte si, že sa ešte malo počkať?

JAK: Lépe někdy začíti, než nikdy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

VB: Jedným z problémov nášho vzdelávacieho systému je fakt, že nedokážeme žiakov zaujať a motivovať. Školská reforma však tento problém príliš nerieši. Myslíte si aj vy, že motivácia je taká dôležitá?

JAK: Kdo nedbá, aby byl vyučován, toho budeš marně vyučovati, dokud u něho neprobudíš vřelý zájem o učení. Zle činí, kteří žáky bez chuti přece bezděk nutí a do nich mimo vůli jejich cpou, kdežto jaký užitek?

VB: Motivácia žiakov súvisí s výberom učiva, ale aj so spôsobom, akým je žiakom podávané. Aj tu sa dá mnoho pokaziť...

JAK: Nechť je učitelskému úřadu vzdáleno veškeré mrzoutství, vše nechť je vykonávano s otcovskou laskavostí. Špatně vyučuje ten, kdo k vědomostem vodí žáka výkladem zdlouhavým, obtížným a neuceleným.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

VB: Reforma by mohla priniesť školám istú (hoci nedostatočnú) voľnosť v určovaní obsahu vyučovania. Čo by sa podľa vás mali žiaci v školách učiť?

JAK: Čemu v školách mládež učiti? Odpovídám: Všemu.

VB: Prosím??? Tak toto dúfam nepočuli autori našich preplnených osnov. Iba by ich to utvrdilo v ich zvrátenej predstave, že naozaj máme učiť všetkých všetko. Tak ste to dúfam nemysleli.

JAK: Učitel nechť neučí, kolik sám může učiti, nýbrž kolik může žák pochopiti.

VB: Aha, takže tým „všemu" ste mali na mysli skôr šírku záberu a pestrosť učiva, nie jeho rozsah. Iste treba robiť rozumný výber. Podľa akých kritérií odporúčate vyberať, čo sa majú žiaci učiť?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

JAK: Ve školách cokoli se dělá, ať napomáhá budoucímu životu. Všemu, čemu se vyučuje, budiž vyučováno, jako věci skutečné, která je k jistému užitku. Nesmíme obtěžovat žáka věcmi, ktoré jsou vzdáleny jeho věku, jeho chápavosti a současnému stavu.

VB: V rámci nových vzdelávacích programov bude (snáď) možné postupne búrať tradičné bariéry medzi vyučovacími predmetmi a organizovať učivo do širších prierezových tém. Čo si myslíte o takomto prístupe?

JAK: Nechť je mezi vším, čemu má býti vyučováno, trvalá suvislost.

VB: Náš prístup k vzdelávaniu je príliš akademický a teoretický. Ak ma pamäť neklame, vy ste už v 17. storočí vedeli, že to nie je tá správna cesta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

JAK: V každém umění nechť je praxe důležitější než teorie!

VB: Všetci porevoluční ministri školstva sa zaklínali, že zo škôl odstránia prebytok faktografie a bezduché memorovanie. Zatiaľ sa to ani jednému nepodarilo. Predpokladám, že v tejto otázke je váš názor jasný.

JAK: Hřeší ti učitelé, kteří žákům jen čísti, říkati a zpaměti se učiti káží, bez vysvětlování jim věcí.

VB: Veľmi ma to mrzí, pán Komenský, ale budeme musieť končiť, lebo telefonáty do neba sú u môjho operátora dosť drahé. Ďakujem za čas, ktorý ste mi venovali. Hoci, času tam hore zrejme máte dosť... Máte pre mňa na záver nejakú životnú radu?

JAK: Pokud člověk chce, aby moudrost přibývala s věkem, musí vynaložit námahu a rozvahu a nečekat, že do něj moudrost vstoupí ve spánku, v lenosti a nečinnosti.

Vladimír Burjan

Vladimír Burjan

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Od štvrtého roku života pôsobím v školstve. Postupne som bol škôlkarom, žiakom ZŠ (Duklianska ul. BA), gymnazistom (GAMČA), vysokoškolákom (MFF UK), učiteľom matematiky na gymnáziu (GAMČA), riaditeľom odboru na ministerstve školstva, vedúcim skupiny merania výsledkov vzdelávania na Výskumnom ústave pedagogickom, externým učiteľom na MFF UK (prednáška o testovaní), rodičom dvoch školopovinných detí a členom rady školy (GAMČA). Ešte som nebol inšpektorom (nechcem), ministrom (nechcem) a školníkom (zvažujem). Okrem toho som už sedemnásty rok riaditeľom firmy EXAM testing a od septembra 2009 aj vydavateľom a šéfredaktorom časopisu DOBRÁ ŠKOLA. Vo voľnom čase sa dovzdelávam v histórii, filozofii, výtvarnom umení, architektúre a hudbe – teda v oblastiach, v ktorých mi náš vzdelávací systém zostal veľa dlžný. Zoznam autorových rubrík:  Školstvo a vzdelávanie

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu