reklama

Zvládli by ste otázky novej súťaže EXPERT? Otestujte sa!

V utorok 16. decembra 2008 prebehne na základných a stredných školách 2. ročník celoslovenskej súťaže EXPERT - geniality show. V tomto príspevku vás chcem oboznámiť s jej pravidlami a predložiť vám zopár otázok z 1. ročníka súťaže, aby ste si mohli vyskúšať, či ste rovnako geniálni, ako niektorí žiaci.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (27)
Obrázok blogu

Už viac ako 10 rokov majú naši žiaci možnosť zapájať sa do súťaže Matematický klokan, ktorá je so svojimi takmer 85 000 súťažiacimi z viac ako 1 400 škôl najväčšou žiackou súťažou v SR. (Mimochodom, ide o medzinárodnú súťaž. Celkový počet jej riešiteľov na svete prekročil v marci 2008 hranicu 5 miliónov.) Už dávnejšie sa ozývali hlasy žiakov aj učiteľov volajúce po obdobnej súťaži aj z iných predmetov. Nová súťaž EXPERT s podtitulom "geniality show" je odpoveďou na tento záujem. Súťaž sa voľne inšpirovala Klokanom, jej pravidlá sú však v mnohom odlišné. Vlani dostali možnosť predviesť svoju "genialitu" žiaci najvyšších dvoch ročníkov ZŠ a prvých dvoch ročníkov SŠ. Výzvu prijalo celkom 5 568 žiakov zo 441 škôl. Mnohí z nich nás svojimi výsledkami veľmi milo prekvapili a potešili.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V tomto šk. roku je súťaž EXPERT otvorená pre žiakov 6. - 9. ročník ZŠ a 1. - 2. ročníka všetkých typov stredných škôl. V čom spočíva? Podobne ako v Matematickom klokanovi je úlohou súťažiacich vypracovať v časovom limite test plný zaujímavých, no nie práve najľahších otázok. Našťastie si pri každej otázke môžu vybrať spomedzi štyroch možností, z ktorých je jediná správna. Slepo hádať sa však neoplatí, pretože nespráv­ne odpovede sú penalizované. Na dlhé špekulovanie tiež nie je čas: súťažiaci musia zodpovedať 70 otázok za 60 minút (v 6. a 7. ročníku ZŠ je to 60 otázok na 60 minút).

Poďme k tomu najdôležitejšiemu: čoho sa týkajú súťažné otázky? O tom do istej miery rozhodujú žiaci sami: majú totiž na výber z viacerých súťažných tém. Aby to však nemali príliš ľahké, každý si musí vybrať dve témy. Nestačí teda byť iba geniálnym „historikom" a z iných oblastí nevedieť vôbec nič. Skutoční machri musia byť trochu univerzálnejší. Svoju voľbu tém však nemusia súťažiaci nahlásiť vopred. Môžu sa rozhodnúť až vo chvíli, keď držia testy v rukách a vidia otázky v jednotlivých témach. Tu je prehľad tém, ktoré budú na výber v tomto školskom roku:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svet okolo nás - fyzika, astronómia, zemepis, prírodopis (pre 6. - 9. ročník ZŠ)
Ako funguje svet - fyzika, astronómia, chémia (pre 1. a 2. ročník SŠ)
Planéta Zem - geografia, biológia (pre 1. a 2. ročník SŠ)
Dejiny - svetové a národné dejiny (pre 8. a 9. ročník ZŠ a 1. a 2. ročník SŠ)
Bity a bajty - hardware, software, algoritmy, internet, multimédiá a reálie zo sveta IT (pre všetky vekové kategórie)
Svet umenia - klasická a moderná hudba, literatúra, film, výtvarné umenie a architektúra (pre všetky vekové kategórie)
Angličtina - znalosť anglického jazyka a reálie krajín, v ktorých sa hovorí po anglicky (pre všetky vekové kategórie)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém hodnotenia používaný v súťaži EXPERT je na prvý pohľad možno trochu zložitý. Niet divu, vymýšľali ho matematici. :-) Robí však súťaž zaujímavejšou. Napokon, aj šach má zložité pravidlá a možno práve v tom spočíva jeho kúzlo. Autori súťaže EXPERT napríklad chceli, aby sa v hodnotení prejavil rozdiel medzi tým, keď si je žiak niečím istý a tým, keď si iba nesmelo myslí, že by to snáď mohlo byť tak a tak... Preto majú súťažiaci možnosť pri každej svojej odpovedi vyznačiť, či sú si ňou istí. Ak odpovedia správne a s istotou, získajú prémiu navyše. Kto si je však istý nesprávnou odpoveďou, pokuta ho neminie! Bodová hodnota jednotlivých otázok je rôzna - ťažšie otázky by predsa mali byť za viac bodov ako tie ľahké. Problém je, že nikto dopredu nevie, ktorá otázka je ťažká a ktorá ľahká. Autori otázok na to síce majú svoj názor, ten sa však často ukáže byť nesprávny. Žiaci dokážu v tomto ohľade veľmi prekvapiť, a to jedným aj druhým smerom. Bodová hodnota otázok sa preto v súťaži EXPERT nestanovuje vopred, ale až dodatočne. Čím menej súťažiacich odpovedalo na istú otázku správne, tým je jej hodnota vyššia a naopak.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ako sa určujú víťazi súťaže? V každej téme, v ktorej žiak súťažil, sa mu vypočítajú dve skóre: tzv. skóre SVET (skóre za vedomosti v téme) a tzv. skóre SPOT (skóre za poradie v téme). Prvé z nich vyjadruje, koľko bodov v téme získal. Druhé zasa vyjadruje, kde sa so svojim skóre SVET umiestnil v rebríčku všetkých súťažiacich v danej téme. (Niekto môže napríklad získať skóre SVET „iba" 60, hoci maximum bolo povedzme 110, no napriek tomu mať najvyššie možné skóre SPOT, teda 100, ak bol test veľmi ťažký a skóre SVET = 60 stačilo na 1. miesto v rebríčku.). Súťažiaci na prvých 100 miestach podľa skóre SVET získavajú tituly „Expert na dejiny", Expert na svet umenia" a pod. „Váženejšie" tituly TOP EXPERT získavajú súťažiaci, ktorí sa umiestnia na prvých 100 miestach podľa súčtu svojich dvoch skóre SPOT. Čakajú na nich aj pekné diplomy a na tých najúspešnejších aj vecné ceny. Kto by sa nepotešil napríklad takému iPodu, alebo (pri väčšej dávke šťastia) parádnemu notebooku, ktorý získa jeden zo súťažiacich?

Materiály o súťaži EXPERT dostali v uplynulých dňoch všetky základné a stredné školy. Žiaci, ktorí majú záujem sa do súťaže zapojiť, sa musia prihlásiť u školského koordinátora súťaže najneskôr do 12. novembra 2008. Kto je školským koordinátorom? To musia vypátrať. Je to niektorý ochotný učiteľ, ktorý si myslí, že súťaže ako EXPERT sú fajn a je ochotný pomôcť organizátorom s ich realizáciou. Bez obetavých učiteľov sa totiž takáto súťaž uskutočniť nedá...

Ale dosť bolo teoretických rečí. V ďalšom vám ponúkam na ukážku 14 otázok, z ktorých väčšina bola použitá v 1. ročníku súťaže v marci 2008. Správne odpovede nájdete na konci článku. Ale žiadne švindľovanie!

Súťažná téma "Svet okolo nás"

01. Keď je noc oblačná, ráno je spravidla

A) chladnejšie, pretože oblaky prepúšťajú tepelné žiarenie Zeme.
B) chladnejšie, pretože oblaky odrážajú tepelné žiarenie Zeme.
C) teplejšie, pretože oblaky prepúšťajú tepelné žiarenie Zeme.
D) teplejšie, pretože oblaky odrážajú tepelné žiarenie Zeme.


02. Zrážanie krvi zabezpečujú

A) červené krvinky.
B) biele krvinky.
C) krvné doštičky.
D) miazgové uzliny.


Súťažná téma "Ako funguje svet"

03. Keď sa krídlo lietadla pohybuje vzduchom, vytvára sa vztlak. Keď vzduch ob­te­ká krídlo, okolo jeho hornej časti musí prúdiť po väčšej dráhe ako okolo spod­nej časti. Tak vzniká rozdiel tla­kov. Vztlak môže narásť dvomi spôsobmi: ______ rýchlosti obtekania vzduchu okolo krídla alebo ______ za­kri­ve­nia horného povrchu krídla.

Na vynechaných miestach v texte majú byť (v uve­denom poradí) slová

A) znížením, zmenšením.
B) znížením, zväčšením.
C) zvýšením, zmenšením.
D) zvýšením, zväčšením.


04. Smog je označenie pre

A) zmes prachu a kyslíka.
B) zmes hmly, prachu a výfukových splodín v ovzduší.
C) ovzdušie obsahujúce freóny.
D) ovzdušie obsahujúce veľké množstvo oxidu uhličitého.


Súťažná téma "Planéta Zem"

05. Ak by vo Venezuele vznikla krízová politická situácia, ktorá by vyústila do dlhého generálneho štrajku, pravdepodobne by v dôsledku takejto situácie

A) stúpli svetové ceny ropy.
B)  stúpli svetové ceny striebra.
C) klesli svetové ceny ropy.
D) klesli svetové ceny striebra.

(Žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ dosiahli úspešnosť 33 %.)


06. Môžeme od slimáka záhradného, ktorého držíme izolovane, získať potomstvo?

A) Áno, lebo je gonochorista.
B) Áno, lebo je hermafrodit.
C)  Nie, musel by sa najskôr spáriť s ľubovoľným jedincom toho istého druhu.
D) Nie, musel by sa najskôr spáriť s jedincom opačného pohlavia. (Žiaci 1. a 2. ročníka SŠ dosiahli úspešnosť 36 %.)


Súťažná téma "Dejiny"

07. Tri z uvedených názvov patrili v histórii tomu istému mestu. Ktorý názov tomuto mestu nikdy nepatril?

A) Efezos
B) Istanbul
C) Carihrad
D) Konštantinopolis

(Žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ dosiahli úspešnosť 66 %.)


08. Keď Konštantín a Metod preložili kresťanské liturgic­ké knihy do staroslovienčiny a usilovali sa u pápeža o schválenie staroslovienskej liturgie, postavili sa proti nim tzv. trojjazyčníci. Boli to učenci presvedčení o tom, že Boha možno vzývať iba v troch jazykoch židovsko-kresťanskej tradície. Ktorý z uvedených jazykov medzi ne nepatril?

A) hebrejčina (jazyk starého zákona)
B) gréčtina (jazyk nového zákona)
C) latinčina (liturgický jazyk rímskych kresťanov)
D) nemčina (liturgický jazyk franských kresťanov)

(Žiaci 1. a 2. ročníka SŠ dosiahli úspešnosť 73 %.)


Súťažná téma "Bity a bajty"

09. Číslo, ktorého zápis v desiatkovej sústave je 76, má v dvojkovej sústave zápis

A) 1001100.
B) 1000110.
C) 1010101.
D) 1011001.


10. Operačný systém LINUX nie je

A) 16-bitový.
B) multiužívateľský.
C) viacúlohový.
D) sieťový.


Súťažná téma "Svet umenia"

11. Pri ktorej slovenskej skupine je nesprávne uvedený jej frontman?

A) Vidiek - Ján Kuric
B) Tublatanka - Andrej Šeban
C) Desmod - Mário Kollár
D) Iné kafe - Vratko Rohoň

(Žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ dosiahli úspešnosť 67 %.)


12. Výtvarné umenie čerpalo celé stáročia svoje námety z kresťanskej tradície. Medzi často zobrazované patril biblický motív Poslednej večere. Koľko osôb je spravidla zobrazených na obraze s týmto námetom?

A) 7
B) 10
C) 13
D) 16

(Žiaci 1. a 2. ročníka SŠ dosiahli úspešnosť 79 %.)


Súťažná téma "Anglický jazyk"

13. Which of the following cannot be used as a reaction to the sentence "Hello, I am Alice!"?

A) Pleased to meet you, Alice!
B) Oh, I am so happy to meet you finally!
C) That's very kind!
D) Hello, Alice!

(Žiaci 8. a 9. ročníka ZŠ dosiahli úspešnosť 51 %.)


14. Which of the following kinds of food is not part of a typical English breakfast?

A) sausages and eggs
B) bacon and ham
C) toast with butter and jam
D) bread with cheese on it

(Žiaci 1. a 2. ročníka SŠ dosiahli úspešnosť 59 %.)

Správne odpovede:
01-D, 02-C, 03-D, 04-B, 05-A, 06-C, 07-A, 08-D, 09-A, 10-A, 11-B, 12-C, 13-C, 14-D.

Vladimír Burjan

Vladimír Burjan

Bloger 
  • Počet článkov:  13
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Od štvrtého roku života pôsobím v školstve. Postupne som bol škôlkarom, žiakom ZŠ (Duklianska ul. BA), gymnazistom (GAMČA), vysokoškolákom (MFF UK), učiteľom matematiky na gymnáziu (GAMČA), riaditeľom odboru na ministerstve školstva, vedúcim skupiny merania výsledkov vzdelávania na Výskumnom ústave pedagogickom, externým učiteľom na MFF UK (prednáška o testovaní), rodičom dvoch školopovinných detí a členom rady školy (GAMČA). Ešte som nebol inšpektorom (nechcem), ministrom (nechcem) a školníkom (zvažujem). Okrem toho som už sedemnásty rok riaditeľom firmy EXAM testing a od septembra 2009 aj vydavateľom a šéfredaktorom časopisu DOBRÁ ŠKOLA. Vo voľnom čase sa dovzdelávam v histórii, filozofii, výtvarnom umení, architektúre a hudbe – teda v oblastiach, v ktorých mi náš vzdelávací systém zostal veľa dlžný. Zoznam autorových rubrík:  Školstvo a vzdelávanie

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu